Zakończenie lata w muzealnym otoczeniu

Na ostatnie letnie wyjście Uczestnicy Klubów Samopomocy planowali popołudnie w plenerze ale ze względu na deszczową aurę ponownie odwiedzili Muzeum Narodowe w Lublinie, gdzie piękne wnętrza i różnorodność ekspozycji każdorazowo gwarantują ciekawe przeżycia niezależnie od pogody.

Tym razem mieliśmy okazję obejrzeć wystawę czasową „Firmamentum symbolicum. Wokół emblematów w XVII – wiecznym Lublinie”. Celem wystawy było ukazanie emblematów (symboli) w procesie komunikacji społecznej i przekazywania różnorodnych treści ale ze względu na wyrafinowaną formę emblematyka jest także rodzajem sztuki. Wzajemne przenikanie się słowa i obrazu ułatwiało a nawet pogłębiało odbiór treści i jej zrozumienie.

Kolorowe reprodukcje emblematów z opisami umieszczone na szarej ścianie

Cykl emblematów na bokach ławek w kościele Brygidek

Kolorowe reprodukcje dekoracji ściennych z opisami umieszczone na szarej ścianie

Dekoracje malarskie ścian Piwnicy pod Fortuną

Kolorowe fotografie kamiennych medalionów ściennych z opisami umieszczone na szarej ścianie

Medaliony historyczno - emblematyczne umieszczone na fasadzie budynku obecnego seminarium duchownego

Na wystawie prezentowane były także obrazy twórców holenderskich przedstawiające tzw. martwą naturę czyli kompozycję różnorodnych przedmiotów, które specyficznie zestawione są nośnikami ukrytych symbolicznych znaczeń.

Metalowe szklane i pocealnowe naczynia na drewnianym blacie

Zbiór zabytkowych przedmiotów ułożonych w formie ekspozycji do namalowania tzw. martwej natury

Uczestnicy wycieczki odwiedzili także Galerię Malarstwa Polskiego XIX i XX w. liczącą ok. 140 dzieł o różnorodnej tematyce m.in. pejzaże, portrety oraz tzw. malarstwo historyczne ukazujące istotne dla tego okresu wydarzenia i osoby.

Kolorowe portrety w złotych ramach umieszczone na białej ścianie

Portrety w Galerii Malarstwa Polskiego XIX i XX w.

Kolorowe pejzaże w złotych ramach umieszczone na białej ścianie

Pejzaże w Galerii Malarstwa Polskiego XIX i XX w.

Najbardziej rozpoznawalnym eksponatem w galerii jest dzieło Jana Matejki „Unia lubelska” namalowane w 1869 r. z okazji 300. rocznicy unii Polski i Litwy. Obraz ten nie jest wiernym odtworzeniem faktu historycznego lecz pełną symboli refleksją nad przeszłością i przyszłością. 

Obraz olejny w ramie przedstawiający scenę przysięgi z dużą ilością osób

Dzieło Jana Matejki „Unia lubelska”

Naszym przewodnikiem bardzo ciekawie wyjaśniającym zagadnienia historyczne był niezawodnie dr hab. Piotr Plisiecki.

Skip to content